Zoeken
  • Anouk van Bruggen

Haal meer uit een recensie: schrijf een klantverhaal

Ik kreeg laatst een magazine van mijn bank in m'n mailbox waarin twee klantverhalen stonden. Daar ben ik altijd erg nieuwsgierig naar, dus klikte ik erop door en begon te lezen. Oei, gemiste kans wat mij betreft. Dit waren in mijn ogen namelijk geen klantverhalen, maar veredelde recensies. Wat het verschil tussen die twee is? Ik vertel je graag hoe ik daarover denk.

In een recensie, review of testimonial schrijft je klant wat hij vond van jouw dienst. Op zich handig, want als organisatie laat je natuurlijk graag zien hoe tevreden jouw klanten over je zijn. Toch zijn recensies tegenwoordig niet meer zo spannend. Sterker nog, als je geen klantbeoordelingen kunt laten zien, neemt jouw potentiële klant je wellicht niet eens meer serieus. Recensies zijn regel geworden en allang geen uitzondering meer.

Een klantverhaal is over het algemeen een stuk uitgebreider dan een recensie, zowel qua vorm als qua inhoud. Een goed klantverhaal geeft jouw klant de ruimte om zijn eigen verhaal te doen en gaat dus niet alleen over jouw bedrijf, maar ook over de klant zelf. Het introduceert je klant en zijn waarden, en brengt daarna pas het probleem in beeld en de oplossing die jullie als onderneming hebben toegevoegd. In mijn vorige blog vertel ik waarom dit zo belangrijk is. En omdat er nog relatief weinig bedrijven zijn die gebruik maken van klantverhalen, kun je je daarmee beter onderscheiden dan met een klantrecensie.

Een ander verschil is dat een recensie meestal geschreven wordt door de klant zelf. Daardoor mist er vaak structuur, want niet iedereen is een goede schrijver of verteller. Een klantverhaal laat je bij voorkeur opstellen door een tekstschrijver. Deze weet namelijk wat er in een goed klantverhaal naar voren moet komen, stelt je klant de juiste vragen om tot dat verhaal te komen en schrijft een stuk dat je lezer nieuwsgierig maakt en uitnodigt om er herkenning in te vinden. Want de lezers die herkenning vinden in jouw klantverhaal, dat zijn jouw potentiële klanten.

In een recensie krijgt jouw lezer nauwelijks kans om verbinding te voelen met je klant. Je lezer richt zich vooral op de mening (wat vindt de klant van jou?) en veel minder op het verhaal (wie is de klant eigenlijk en waarom werkt jouw oplossing zo goed voor hem?) In een recensie ziet je lezer graag bevestigd wat jij over jouw onderneming beweert, terwijl een klantverhaal ook gelegenheid biedt tot herkenning en verbinding. En dat is naar mijn mening het belangrijkste verschil: met alleen recensies laat je een grote kans liggen om je lezer een connectie te laten voelen met je klant - en dus met jou.

Heb jij al eens op die manier nagedacht over recensies en klantverhalen? En zou je het leuk vinden om klantverhalen in te zetten voor jouw bedrijf? Ik denk graag met je mee!

19 keer bekeken

©2020, Anouk van Bruggen. Foto's door Joyce van Wijngaarden